Participatie van de inwoners
Tijdens een digitaal infomoment op dinsdag 11 januari 2022 om 20 uur werden deze voorstellen toegelicht aan de inwoners. De presentatie die getoond werd, kan je nog lezen - zie onderaan pagina 'Downloads'.
Daarin werden o.a. de volgende zaken besproken:
- problematiek rond foutief (hinderlijk en gevaarlijk) parkeren;
- beperkte zichtbaarheid en bijhorende gevaren bij het uitrijden van de Heidestraat richting Bevrijdingslaan;
- resultaten van verkeerstellingen in Appels;
- concept voor het invoeren van eenrichtingsverkeer, gecombineerd met een fietsstraat (op korte termijn)
- concept voor een woonerf (op lange termijn).
We hebben de input van de aanwezigen verwerkt en een proefproject uitgewerkt voor het gedeelte van de Heidestraat tussen de Bevrijdingslaan en Heidepark. Er werd overeengekomen om het concept voor een fietsstraat en eenrichtingsverkeer via een proefopstelling uit te testen.
Proefopstelling vanaf augustus 2022
De proefopstelling werd begin augustus 2022 opgesteld voor een ruime testperiode voor inwoners en gebruikers.
De proefopstelling omvat een fietsstraat en eenrichtingsverkeer.
- Het concept fietsstraat houdt in dat de snelheid beperkt is tot max. 30 km/u en autos geen fietsers mogen inhalen.
- Het eenrichtingsverkeer geldt van de Bevrijdingslaan richting Heidepark. Uitzondering is voorzien op die rijrichting voorzien voor fietsers, bromfietsers klasse A en P (speed pedelecs).
Parkeren
Volgens het standaard verkeersreglement (de wegcode) kan er o.a. niet geparkeerd worden:
- wanneer er minder dan 1,5 meter vrije ruimte voor voetgangers vrij blijft op de berm;
- wanneer er minder dan 3 meter rijweg over blijft.
Omdat veel mensen niet op de hoogte blijken te zijn van deze specifieke regels uit het verkeersreglement, zal via signalisatie bijkomend duidelijk gemaakt worden waar er wél en waar er niet kan geparkeerd worden.
Verkeersmaatregelen definitief
De gemeenteraad besliste op 4 juli 2023 dat de verkeersmaatregelen in de Heirstraat definitief worden.