Via de interne omgevingsanalyse bieden we een helder inzicht in de werking en structuur van het lokaal bestuur. We doen dit aan de hand van de 10 themas die horen bij organisatiebeheersing. Bij de downloads vind je de uitgebreide interne omgevingsanalyse.
- Doelstellingen, proces- en risicomanagement
De stad verbetert de beleidscyclus door efficiënte monitoring en rapportering over het meerjarenplan en de teamontwikkelplannen. Door proces- en projectmanagement te versterken, streven we naar verbeterde dienstverlening en effectief subsidiebeheer. De nieuwe visie op dienstverlening wordt geïmplementeerd via 7 vervolgtrajecten. - Belanghebbendenmanagement
Om een effectieve, efficiënte, kwaliteitsvolle en integere organisatie uit te bouwen, is het belangrijk om te weten wie de interne en externe belanghebbenden zijn en wat ze van de organisatie verwachten. - Monitoring
De stad monitort haar werking en beleid via audits, klachtenrapportering en inhoudelijke evaluaties en bevragingen. - Financieel management
Over de financiële status van de stad leest u meer in deel 1 van het memorandum. Dit deel geeft meer info over de financiële organisatie, subsidies, fiscaliteit en verbonden entiteiten. - Organisatiestructuur
De stad bouwde een nieuwe organisatiestructuur, waarbij de klant centraal staat. Rondom de klant werden sterke teams gevormd, die rechtstreeks voor klanten en burgers werken. Verschillende teams vormen samen een netwerk. Om maximaal de teams te ondersteunen en richting te geven, werken we vanuit 5 focussen. - HRM – personeelsbeleid
Medewerkers vormen de motor van onze organisatie. Een goed personeelsbeleid is afgestemd op de beleidskeuzes en de doelstellingen van de organisatie. Dit wordt vastgelegd in een rechtspositieregeling en een arbeidsreglement. - Organisatiecultuur
Om ervoor te zorgen dat iedereen op 1 lijn zit, hebben we een kompas ontwikkeld. Dit kompas bestaat uit 4 onderdelen: uitdagingen, organisatie, waarden en leiderschap. - Informatie en communicatie
Informatiebeheer en communicatie zijn essentieel voor een lokaal bestuur, omdat ze zorgen voor efficiënte werking, betere dienstverlening en betrokkenheid van burgers. - Facilitaire middelen, opdrachten en contracten
Het is belangrijk dat de stad over facilitaire middelen beschikt en deze goed beheert om de doelstellingen te realiseren. In dit deel leest u meer over het strategisch vastgoedplan, opvolging van het zakelijk patrimonium, overheidsopdrachten en verzekeringen. - ICT
Tijdens de afgelopen legislatuur werd een stevige basis gelegd voor nieuwe werkmethoden, zoals telewerken, flexibele werkplekken, hybride vergaderzalen en de strategie om meer te werken via gecentraliseerde cloudtoepassingen. Met de verschuiving naar digitale transformatie, data-analyse en AI is een duidelijke visie op ICT-beleid en digitale overheid noodzakelijk.