naar top
Gemeente Dendermonde

Publieke elektrische laadpaal aanvragen

Als burger, onderneming of taxi-/deelwagenbedrijf kun je een publieke laadpaal aanvragen op het openbaar domein. Als je zelf geen plaats hebt voor een laadpaal en een bestaand publiek laadstation te veraf is, kun je zo toch een paal op maximaal 250 meter van jouw deur verkrijgen.

Voorwaarden

Voor burgers gelden de volgende voorwaarden:

  • Je maakt gebruik van een batterij elektrisch voertuig (in eigendom, via een contract van huurfinanciering, huurkoop of gelijkaardig of als bedrijfswagen). Enkel volledig elektrische wagens komen in aanmerking. In het loket zelf moet je dan ook bewijs hiervan aanleveren in de vorm van een inschrijvingsformulier, een bestelbon of een leasecontract. Verbrandingswagens, PHEV en andere hybride wagens komen niet in aanmerking om een publieke laadpaal op het openbaar domein aan te vragen.
  • Enkel personenwagens (M1) en lichte vracht (N1) komen in aanmerking.
  • Je beschikt niet over eigen parkeermogelijkheden en/of bent niet in staat om zelf een laadpunt te installeren (bijvoorbeeld na negatief advies van brandweer in een ondergrondse parking).
  • Jouw aanvraag is verenigbaar met de plaatselijk geldende parkeerregels.
  • Er is geen publiek toegankelijk laadpunt op maximaal 250 m wandelafstand van de woonst beschikbaar.

Voor ondernemingen gelden de volgende voorwaarden:

  • De aanvrager maakt gebruik van een volledig elektrisch voertuig. Hiervoor moet u bewijs aanleveren in de vorm van een inschrijvingsformulier, een bestelbon of een leasecontract. Verbrandingswagens, PHEV en andere hybride wagens komen niet in aanmerking om een publieke laadpaal op het openbaar domein aan te vragen.
  • Enkel personenwagens (M1) en lichte vracht (N1) komen in aanmerking.
  • De onderneming zelf beschikt niet over parkeerplaatsen op privaat domein en kan dus zelf geen laadpunten installeren.
  • De aanvraag is verenigbaar met de plaatselijk geldende parkeerregels.
  • Er is geen publiek toegankelijk laadpunt op maximaal 250 meter wandelafstand van de werkplaats beschikbaar.

Ook taxi- en deelwagenbedrijven kunnen via het e-loket publieke laadpunten aanvragen. Een belangrijk verschil is dat het hier gaat over de realisatie van een laadpunt op het openbare domein voor exclusief gebruik door taxi’s of deelwagens (standplaatsen of parkeerplaatsen voorbehouden voor taxi’s of deelwagens). Ook aan deze aanvraag zijn voorwaarden verbonden:

  • Het taxi- of deelwagenbedrijf maakt gebruik van een bijkomend batterij elektrisch voertuig en moet hier bewijs voor aanleveren. Dit kan door middel van een inschrijvingsformulier, een bestelbon of een leasecontract. Verbrandingswagens, PHEV en andere hybride wagens komen niet in aanmerking om een publieke laadpaal op het openbaar domein aan te vragen.
  • Het taxi- of deelwagenbedrijf moet over een machtiging of vergunning van de wegbeheerder beschikken om de standplaatsen voor taxi’s of de bestaande parkeerplaatsen, voorbehouden voor autodelen, op de beoogde locatie te gebruiken.
  • Er is geen toegankelijk laadpunt voor beschikbaar op de beoogde locatie.

Stappen in de procedure

Als burger, onderneming of taxi-/deelwagenbedrijf vraag je bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken een publieke laadpaal aanvragen op het openbaar domein via een digitaal loket.

Lees verder voor de toelichting bij de stappen die van toepassing zijn vooraleer een laadpaal effectief geplaatst wordt. 

Stap 1 - Aanvraag

Vul het online formulier in om een publieke laadpaal in uw buurt aan te vragen. De dossierbehandelaar bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken gaat na of de aanvraag aan de voorwaarden voldoet en vraagt eventuele aanvullingen op.

Vraag je elektrische laadpaal aan.

Stap 2 - Beoordeling

Nadat het Departement Mobiliteit en Openbare Werken alle gegevens correct heeft ontvangen, word je via e-mail op de hoogte gebracht van de beslissing binnen een termijn van 40 kalenderdagen. Bij een gunstige beslissing wordt de laadpaalexploitant gevraagd om het plaatsingsproces op te starten.

Bij het behandelen van een aanvraag zal niet enkel gekeken worden naar de aanwezigheid van een publiek toegankelijk laadpunt (zowel op openbaar als privaat domein) in de buurt van de aanvrager, maar er zal ook een toetsing gebeuren van de beschikbaarheid van de bestaande laadpunten.

Van zodra de Vlaamse Overheid uw aanvraag heeft beoordeeld, start de dossierverwerking door Engie.

Stap 3 - Verwerking door Engie/Stad Dendermonde

Er zijn 8 deelstappen in de workflow van Engie, alvorens een aangevraagde laadpaal ook effectief in dienst gaat:

  1. Locatievoorstel (Engie i.o. Vlaamse Overheid)
  2. Beoordeling (Stad Dendermonde --> positief, negatief, alternatieve locatie, alternatieve locatie zonder voorstel)
  3. Verwerking beoordeling (Engie)
  4. Opmaak "Aanvullend regelement op het wegverkeer" (Stad Dendermonde)
  5. Aanvraag netaansluiting (Engie)
  6. Opmaak plan realisatie (Engie)
  7. Realisatie en inbedrijfstelling (Engie)
  8. Oplevering, administratie (Vlaamse Overheid)

De stad komt enkel tussen in stap 2 en 4 m.b.t. de realisatie van de laadpalen aangevraagd via het systeem "Paal volgt Wagen" van de Vlaamse Overheid.

Stap 1: Engie maakt een locatievoorstel aan op basis van uw ingediende aanvraag.

Engie kijkt o.b.v. uw aanvraag na waar een technische inrichting mogelijk is (o.a. netspanning). Van zodra Engie een geschikte locatie gevonden heeft, zal men deze workflow naar stap 2 plaatsen.

Stap 2: De stad beoordeelt de voorgestelde locatie.

De stad kan een goedkeuring geven, weigeren, een alternatieve locatie voorstellen of Engie een alternatief laten voorstellen.

Het is dus belangrijk dat de stad de locaties verkeerstechnisch kan beoordelen en zien dat de laadpaal vb. ook niet hinderlijk wordt geplaatst (voetpadbreedte, toegankelijkheid, ....). Of dat vb. 2 wagens aan dezelfde paal kunnen laden. Soms zijn er ook toekomstige factoren die meespelen in de beoordeling van een aanvraag. Vb. wanneer een locatie in de toekomst mogelijk wordt heraangelegd of de stad een vergroening wil in de buurt.
Hierbij wordt er soms ook advies gevraagd aan andere stadsdiensten of andere actoren.

Eénmaal de stadsdiensten het locatievoorstel hebben beoordeeld, vragen ze een akkoord tot inrichting aan het college van burgemeester en schepenen.

Stap 3: verwerking door Engie.

Van zodra Engie de goedkeuring door de stad verwerkt heeft, zal het vragen voor de locatie van de laadpaal en de daaraan gekoppelde parkeerplaats(en) een “aanvullend reglement op het wegverkeer” (AR) op te maken.

Stap 4: de stad maakt een "aanvullend reglement op het wegverkeer" (AR) op. Als dit AR is goedgekeurd, wordt dit ingegeven in de workflow van Engie en vanaf dan gaat dit verder naar ontwerp en uitvoering (stappen 5 tot 8).

Aansluitend aan de inrichting van het laadpunt door Engie moet de stad de nodige verkeerssignalisatie en eventueel bijkomende wegmarkering aanbrengen, indien dit nodig zou zijn.