De herinrichtingswerken maken een goede vooruitgang
Klik voor meer info over de planning
Update 21 oktober 2024 door AWV:
We zijn volop bezig met de bouw van fietstunnels onder de Scheldebrug (Martelarenlaan) en de Noordlaan. De tunnelonderdelen beginnen vorm te krijgen. Voor de tunnel onder de Scheldebrug is één kant van de weg afgesloten en uitgegraven. De vloer van de tunnel is al gegoten, de volgende stap is het verstevigen van de muren met staal.
De tunnel onder de Noordlaan wordt op een andere manier gebouwd. Deze tunnel wordt eerst naast de weg gemaakt en daarna in één stuk onder de Noordlaan geschoven. Volgens de huidige planning (onder voorbehoud) gebeurt dit tijdens de kerstvakantie, als het weer en de werkomstandigheden het toelaten. Dankzij deze techniek blijft de Noordlaan zoveel mogelijk open voor verkeer tijdens de werkzaamheden.
Het kruispunt Mechelse Poort waar de Noordlaan, Leopoldlaan, Mechelsesteenweg en Martelarenlaan samenkomen, is een van de drukste en gevaarlijkste van Dendermonde. Met het station, scholen en het stadscentrum in de buurt dwarsen dagelijks veel voetgangers en fietsers het kruispunt. Dat zorgt regelmatig voor onveilige situaties, vooral tijdens de spitsuren.
Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) zal dit zwarte punt in Dendermonde omvormen tot een veilig verkeersknooppunt met veel groen, brede fietspaden, een fietsbrug en drie nieuwe fietstunnels.
De komende twee jaar krijgt het kruispunt een grondige make-over met de focus op veiligheid voor fietsers en voetgangers, een betere verkeersdoorstroming en aandacht voor de omgeving. De Vlaamse overheid investeert ongeveer 9,3 miljoen euro in dit project.
Info op de website van AWV
De website van AWV bevat alle informatie: algemene informatie, toekomstbeeld, timing en fasering, actuele hinder, veelgestelde vragen.
De bereikbaarheid van de scholen is uitgelegd in een flyer.
Je kunt ook inschrijven voor de nieuwsbrief, waarmee opvolginformatie over de werken in jouw mailbox zal toekomen.
Op donderdagavond 27 juni 2024 konden geïnteresseerden langskomen in zaal 't Sestich in de bibliotheek, Kerkstraat 111 voor meer info over het project. De getoonde panelen kan je herbekijken op de website van AWV.
Voor dit project stelt AWV een omgevingsmanager aan. Bij deze persoon kun je terecht met vragen tijdens de werken:
- bel tussen 9 en 17 uur. naar 0476 72 22 57
- of mail bereikbaar.ovl@wegenenverkeer.be
Het project: werken voor veilig en vlot verkeer
Er komen drie tunnels voor fietsers en voetgangers onder het kruispunt: onder de Noordlaan, Leopoldlaan en Martelarenlaan. Fietsers en voetgangers zullen zo niet meer in conflict komen met het andere verkeer. Ze moeten niet langer rekening houden met wachttijden aan verkeerslichten. De tunnels komen uit op een groot fietsplein van 22 op 25 meter.
De tunnels en fietsbrug krijgen een breedte van 6 meter. De fietspaden voor beide richtingen worden 4 meter breed, terwijl de fietspaden voor één richting 2 meter breed worden, wat zorgt voor een hoge mate van comfort en veiligheid.
Voor gemotoriseerd verkeer komen er twee afslagstroken zonder verkeerslichten: van de Noordlaan naar de Leopoldlaan en van de Leopoldlaan naar de Mechelsesteenweg.
De verkeerslichten op het kruispunt worden bovendien beter afgesteld op het vele links afslaand verkeer van de Martelarenlaan naar de Mechelsesteenweg. Daarnaast verhogen ze de capaciteit van die linksafslagstrook.
De omgeving als toegangspoort van de stad
Naast een veilige en vlotte verkeersafwikkeling houdt Wegen en Verkeer rekening met de leefbaarheid en kwaliteit van de open ruimte. Met terrassen en aanplantingen zorgen ze voor een groene en aangename omgeving. Zo wordt de Mechelse Poort niet enkel een doorgangsroute, maar ook een plek waar je kunt genieten van de zon. Met een groene inrichting kunnen we iedereen vanuit het Scheldelandschap een mooi welkom geven en hen verleiden om het historische stadscentrum met zijn vestinggordel te bezoeken. De herinrichting van de Mechelse Poort draagt op deze manier bij tot de realisatie van een aantrekkelijke toegangspoort tot de stad.
Ter hoogte van de parking De Bruynkaai leggen ze een bufferbekken aan om regenwater op te vangen bij hevige buien. Het water dringt hier geleidelijk aan in de ondergrond. Over het bufferbekken komt een fietsbrug.
Het ontwerp van de waterpartij brengt de vroegere vestinggracht rondom de stad opnieuw tot leven. Het bufferbekken zal omzoomd zijn door groen en zal een stukje Dendermondse geschiedenis terug bloot leggen doordat de "beer met monnik" terug zichtbaar zal zijn. De beer was de naam van de dam. De monnik was een torentje dat vijandige legers verhinderde om via deze dam de stad binnen te vallen. De hele constructie zit nog steeds onder de grond. Het bovenste stuk van monnik steekt boven het maaiveld uit, te zien als een kleine piramide op de parking van de De Bruynkaai. Dankzij een goede samenwerking met AWV krijgen we zo de kans om dit stukje geschiedenis weer vrij te graven en te tonen als deel van onze vestingstad.
De huidige autoparking De Bruynkaai blijft voorlopig behouden als parkeerruimte.
Voorbereidingen in de omgeving
- Eind februari 2022 heeft een aannemer de bomen gerooid tussen de parking de Bruynkaai en de Scheldebrug en tussen de Scheldebrug en de spoorwegbrug over de Mechelsesteenweg. Dit gebeurde om ruimte te maken voor de heraanleg van het kruispunt.
Er werd in totaal 11.089 m² ontbost, 5.310 m² daarvan wordt opnieuw aangeplant binnen het project zelf. In de downloads onderaan deze pagina vind je het beplantingsplan na de heraanleg van het kruispunt. De overige boscompensatie wordt voorzien op de N41 in een zone tussen Vlassenbroekbrug en Denstraat (tussen kmp 16,063 – 17,150). Dat gaat over 12.182 m² aanplantingen. - AWV maakte het kruispunt De Bruynlaan/Noordlaan/Veerstraat in 2022 veiliger voor alle weggebruikers.
- Van 22 juni tot 31 augustus 2023 vernieuwden de nutsbedrijven de ondergrondse nutsleidingen met werkzones op Oude Vest, Leopoldlaan, Kasteelstraat en Noordlaan.
Timing en fasering van de werken
Voorbereidende werken vanaf 6 mei 2024
- Bouw van een helling van de Scheldebrug naar de Killeweg (jaagpad naast de Schelde). Die tijdelijke helling voor fietsers en voetgangers wordt een cruciaal onderdeel van de omleiding tijdens de volgende fasen.
- Aanleg van een riolering tussen het aan te leggen bufferbekken en de Schelde.
Voorbereidende werken in augustus 2024
- In de loop van augustus (planning vanaf 6 augustus gedurende enkele weken) maken ze de werfzone bouwrijp voor fase 1 van de werken: plaatsen van signalisatieborden, afbreken van twee eilanden op de splitsing Mechelsesteenweg/ Martelarenlaan, installeren van tijdelijke verkeerslichten op het kruispunt.
Fase 1: eind augustus 2024 tot maart 2025
WAT?
- Westkant Martelarenlaan/Scheldebrug (zijde parking De Bruynkaai): aanleg rijweg, fietstunnel, fietspad en riolering.
- Aanleg fietstunnel onder de Noordlaan (in 2025)
- Fase 1 duurt ongeveer 7 maanden.
VERKEERSREGELINGEN VOOR FIETSERS EN VOETGANGERS
- Vanaf 12 augustus tot het einde van alle werken werd een fiets-/voetgangersomleiding met tweerichtingsverkeer in gebruik genomen.
Zie plan. De route ligt op een afstand van het kruispunt zodat de fietsers en voetgangers niet in de werkzone terechtkomen. - De route omvat een tijdelijke helling van de Scheldebrug naar het jaagpad, extra verkeerslichten aan het kruispunt Leopoldlaan/Sint-Jacobstraat en extra verlichting waar nodig.
- De Bogaerdstraat, Sint-Jacobstraat en het gedeelte Dijkstraat tussen beide worden omgevormd naar een fietsstraat. Dit sluit aan bij de bestaande fietszone in de binnenstad. De fiets en aanverwante tweewielers hebben er topprioriteit. De snelheid is er beperkt tot 30 km/u. en fietsers inhalen is niet toegestaan.
- Bestaande fiets- en voetgangersoversteken worden uit dienst genomen en afgesloten.
Volg de signalisatieborden ter plaatse stipt op. -
VERKEERSREGELINGEN VOOR GEMOTORISEERD VERKEER
- Tijdens fase 1 ligt de werfzone op de Martelarenlaan/Scheldebrug.
- Doorgaand verkeer rijdt in beide richtingen over de andere weghelft. Zie plan.
- Volg de signalisatieborden ter plaatse stipt op.
- Omdat het verkeer over minder en versmalde rijstroken geleid wordt, zal er hinder zijn door extra aanschuiftijden.
- Enkel wanneer het asfalt wordt aangelegd, is het kruispunt enkele dagen niet toegankelijk voor gemotoriseerd verkeer. We proberen deze werken met extra hinder zoveel mogelijk te plannen in verkeersluwe periodes, zoals in schoolvakanties, weekends of s nachts.
- Aan het einde van fase 1 (rond maart 2025) wordt de fietstunnel onder de Noordlaan geschoven. Tijdens die werken is de Noordlaan zon week afgesloten.
WIJZIGINGEN VERKEERSSITUATIE IN DE BINNENSTAD
Volgende wijzigingen zijn nodig geacht om de veiligheid van alle weggebruikers te garanderen en om sluipverkeer te vermijden:
- aanpassing rijrichting Bogaerdbrug (tussen Kasteelstraat en Papiermolenstraat): eenrichtingsverkeer van Franz Courtensstraat/Kasteelstraat naar Papiermolenstraat/Werf, en dit gedurende de hele werktijd van het project (ca. 2 jaar).
- aanpassing voorrangsregels aan het kruispunt Bogaerdstraat/Dijkstraat: stopbord en stopstreep in de Dijkstraat zodat fietsers vanuit de Bogaerdstraat voorrang krijgen.
- omkering van de rijrichting in de Sint-Jacobstraat (vanaf 10/9/2024): inrijden via de Leopoldlaan (en niet meer via Oude Vest).
- sommige fietspaden of delen van fietspaden worden omgevormd van eenrichtings- naar tweerichtingsfietspad.
- Toegang van de parking Groene Dender wordt verplaatst naar Papiermolenstraat (vanaf 18 september). Toegang Kasteelstraat wordt afgesloten.
Info op de website van AWV
De website van AWV bevat alle informatie: algemene informatie, toekomstbeeld, timing en fasering, actuele hinder, veelgestelde vragen. Je kan ook inschrijven voor een nieuwsbrief die je zal ontvangen op cruciale momenten.
Werken in 6 fasen
In totaal zullen er 6 werkfasen zijn, gespreid over 2 jaar met verwachte einddatum zomer 2026. Zie plan hieronder.
Per fase werken ze op een deel van het kruispunt. Zo kan het gemotoriseerd verkeer steeds doorgang hebben tijdens de werken. De concrete aanpak wordt bekendgemaakt per fase. Deze aanpak in fasen zal ervoor zorgen dat de hinder voor buurtbewoners, handelaars en doorgaand verkeer zoveel mogelijk beperkt wordt.
De fietsomleiding blijft dezelfde gedurende de hele werktijd.
Fase 2
- Oostkant Scheldebrug (Martelarenlaan) en Leopoldlaan: aanleg rijweg, fietstunnels, fietspad en riolering.
Fase 3
- Westkant Leopoldlaan: aanleg rijweg, fietstunnel, fietspad en riolering.
- Aanleg bufferbekken en fietsbrug
Fase 4
- Noordkant Noordlaan en Mechelsesteenweg: aanleg rijweg en riolering
Fase 5
- Zuidkant Noordlaan en Mechelsesteenweg: aanleg rijweg, riolering en fietspad
Fase 6: verwacht einde zomer 2026
- Noordkant Noordlaan en Mechelsesteenweg: aanleg fietspaden