naar top
Gemeente Dendermonde

Herinrichting kruispunt Mechelse Poort

Update 17 februari 2025 door Agentschap Wegen en Verkeer
De werken van fase 1 aan de westkant van de Martelarenlaan (Scheldebrug) zijn bijna klaar. Als het weer meezit, ronden ze deze werken af tegen 12 maart. Ze vernieuwden er de riolering en rijweg en zijn gestart met de bouw van twee fietstunnels: één onder de Scheldebrug en één onder de Noordlaan. 
Vanaf 12 maart schakelen ze over naar fase 2
Klik door voor info over de planning van fase 2

Het kruispunt Mechelse Poort waar de Noordlaan, Leopoldlaan, Mechelsesteenweg en Martelarenlaan samenkomen, is een van de drukste en gevaarlijkste van Dendermonde. Met het station, scholen en het stadscentrum in de buurt dwarsen dagelijks veel voetgangers en fietsers het kruispunt. Dat zorgt regelmatig voor onveilige situaties, vooral tijdens de spitsuren.

Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) zal dit zwarte punt in Dendermonde omvormen tot een veilig verkeersknooppunt met veel groen, brede fietspaden, een fietsbrug en drie nieuwe fietstunnels.

De komende twee jaar krijgt het kruispunt een grondige make-over met de focus op veiligheid voor fietsers en voetgangers, een betere verkeersdoorstroming en aandacht voor de omgeving. De Vlaamse overheid investeert ongeveer 9,3 miljoen euro in dit project.

Info op de website van AWV

www.wegenenverkeer.be

De website van AWV bevat alle informatie: algemene informatie, toekomstbeeld, timing en fasering, actuele hinder, veelgestelde vragen.

De bereikbaarheid van de scholen is uitgelegd in een flyer.

Je kunt ook inschrijven voor de nieuwsbrief, waarmee opvolginformatie over de werken in jouw mailbox zal toekomen.

Op donderdagavond 27 juni 2024 konden geïnteresseerden langskomen in zaal 't Sestich in de bibliotheek, Kerkstraat 111 voor meer info over het project. De getoonde panelen kan je herbekijken op de website van AWV.

Voor dit project stelt AWV een omgevingsmanager aan. Bij deze persoon kun je terecht met vragen tijdens de werken:

Het project: werken voor veilig en vlot verkeer 

Er komen drie tunnels voor fietsers en voetgangers onder het kruispunt: onder de Noordlaan, Leopoldlaan en Martelarenlaan. Fietsers en voetgangers zullen zo niet meer in conflict komen met het andere verkeer. Ze moeten niet langer rekening houden met wachttijden aan verkeerslichten. De tunnels komen uit op een groot fietsplein van 22 op 25 meter. 

De tunnels en fietsbrug krijgen een breedte van 6 meter. De fietspaden voor beide richtingen worden 4 meter breed, terwijl de fietspaden voor één richting 2 meter breed worden, wat zorgt voor een hoge mate van comfort en veiligheid.

Voor gemotoriseerd verkeer komen er twee afslagstroken zonder verkeerslichten: van de Noordlaan naar de Leopoldlaan en van de Leopoldlaan naar de Mechelsesteenweg.

De verkeerslichten op het kruispunt worden bovendien beter afgesteld op het vele links afslaand verkeer van de Martelarenlaan naar de Mechelsesteenweg. Daarnaast verhogen ze de capaciteit van die linksafslagstrook.

De omgeving als toegangspoort van de stad

Naast een veilige en vlotte verkeersafwikkeling houdt Wegen en Verkeer rekening met de leefbaarheid en kwaliteit van de open ruimte. Met terrassen en aanplantingen zorgen ze voor een groene en aangename omgeving. Zo wordt de Mechelse Poort niet enkel een doorgangsroute, maar ook een plek waar je kunt genieten van de zon. Met een groene inrichting kunnen we iedereen vanuit het Scheldelandschap een mooi welkom geven en hen verleiden om het historische stadscentrum met zijn vestinggordel te bezoeken.  De herinrichting van de Mechelse Poort draagt op deze manier bij tot de realisatie van een aantrekkelijke toegangspoort tot de stad.

Ter hoogte van de parking De Bruynkaai leggen ze een bufferbekken aan om regenwater op te vangen bij hevige buien. Het water dringt hier geleidelijk aan in de ondergrond. Over het bufferbekken komt een fietsbrug.

Het ontwerp van de waterpartij brengt de vroegere vestinggracht rondom de stad opnieuw tot leven. Het bufferbekken zal omzoomd zijn door groen en zal een stukje Dendermondse geschiedenis terug bloot leggen doordat de "beer met monnik" terug zichtbaar zal zijn. De beer was de naam van de dam. De monnik was een torentje dat vijandige legers verhinderde om via deze dam de stad binnen te vallen. De hele constructie zit nog steeds onder de grond. Het bovenste stuk van monnik steekt boven het maaiveld uit, te zien als een kleine piramide op de parking van de De Bruynkaai. Dankzij een goede samenwerking met AWV krijgen we zo de kans om dit stukje geschiedenis weer vrij te graven en te tonen als deel van onze vestingstad.

De huidige autoparking De Bruynkaai blijft voorlopig behouden als parkeerruimte.  

Timing en fasering van de werken

Voorbereidingen in de omgeving 2022-2023 - afgerond

  • Eind februari 2022 heeft een aannemer de bomen gerooid tussen de parking de Bruynkaai en de Scheldebrug en tussen de Scheldebrug en de spoorwegbrug over de Mechelsesteenweg. Dit gebeurde om ruimte te maken voor de heraanleg van het kruispunt. Er werd in totaal 11.089 m² ontbost, 5.310 m² daarvan wordt opnieuw aangeplant binnen het project zelf. In de downloads onderaan deze pagina vind je het beplantingsplan na de heraanleg van het kruispunt. De overige boscompensatie wordt voorzien op de N41 in een zone tussen Vlassenbroekbrug en Denstraat (tussen kmp 16,063 – 17,150). Dat gaat over 12.182 m² aanplantingen.
  • AWV maakte het kruispunt De Bruynlaan/Noordlaan/Veerstraat in 2022 veiliger.
  • Van 22 juni tot 31 augustus 2023 vernieuwden de nutsbedrijven de ondergrondse nutsleidingen met werkzones op Oude Vest, Leopoldlaan, Kasteelstraat en Noordlaan.

Voorbereidende werken vanaf 6 mei 2024 - afgerond

  • Bouw van een helling van de Scheldebrug naar de Killeweg (jaagpad naast de Schelde). Die tijdelijke helling voor fietsers en voetgangers wordt een cruciaal onderdeel van de omleiding tijdens de volgende fasen. 
  • Aanleg van een riolering tussen het aan te leggen bufferbekken en de Schelde.

Voorbereidende werken in augustus 2024 - afgerond

  • In de loop van augustus (planning vanaf 6 augustus gedurende enkele weken) maken ze de werfzone bouwrijp voor fase 1 van de werken: plaatsen van signalisatieborden, afbreken van twee eilanden op de splitsing Mechelsesteenweg/ Martelarenlaan,  installeren van tijdelijke verkeerslichten op het kruispunt. 

Werken in 6 fasen

In totaal zullen er 6 werkfasen zijn, gespreid over 2 jaar met verwachte einddatum zomer 2026. Per fase werken ze op een deel van het kruispunt. Zo kan het gemotoriseerd verkeer steeds doorgang hebben tijdens de werken. De concrete aanpak wordt bekendgemaakt per fase. Deze aanpak in fasen zal ervoor zorgen dat de hinder voor buurtbewoners, handelaars en doorgaand verkeer zoveel mogelijk beperkt wordt. 

.

Fase 1: eind augustus 2024 tot maart 2025

WAT?

  • Westkant Martelarenlaan/Scheldebrug (zijde parking De Bruynkaai): aanleg rijweg, fietstunnel, fietspad en riolering.
  • Aanleg fietstunnel naast de Noordlaan (inschuiving onder de Noordlaan in april 2025)
  • Fase 1 duurt ongeveer 7 maanden. 
  • Afronding fase 1 voorzien tegen 12 maart.

VERKEERSREGELINGEN VOOR FIETSERS EN VOETGANGERS

  • Vanaf 12 augustus 2024 tot het einde van alle werken werd een fiets-/voetgangersomleiding met tweerichtingsverkeer in gebruik genomen.
    Zie plan. De route ligt op een afstand van het kruispunt zodat de fietsers en voetgangers niet in de werkzone terechtkomen.
  • De route omvat een tijdelijke helling van de Scheldebrug naar het jaagpad, extra verkeerslichten aan het kruispunt Leopoldlaan/Sint-Jacobstraat en extra verlichting waar nodig.
  • De Bogaerdstraat, Sint-Jacobstraat en het gedeelte Dijkstraat tussen beide worden omgevormd naar een fietsstraat. Dit sluit aan bij de bestaande fietszone in de binnenstad. De fiets en aanverwante tweewielers hebben er topprioriteit. De snelheid is er beperkt tot 30 km/u. en fietsers inhalen is niet toegestaan.
  • Bestaande fiets- en voetgangersoversteken worden uit dienst genomen en afgesloten.
    Volg de signalisatieborden ter plaatse stipt op.
  • Situatie op plan:

VERKEERSREGELINGEN VOOR GEMOTORISEERD VERKEER

  • Tijdens fase 1 ligt de werfzone op de Martelarenlaan/Scheldebrug. 
  • Doorgaand verkeer rijdt in beide richtingen over de andere weghelft. Zie plan.
  • Volg de signalisatieborden ter plaatse stipt op.
  • Situatie op plan:


  • Omdat het verkeer over minder en versmalde rijstroken geleid wordt, zal er hinder zijn door extra aanschuiftijden.
  • Enkel wanneer het asfalt wordt aangelegd, is het kruispunt enkele dagen niet toegankelijk voor gemotoriseerd verkeer. We proberen deze werken met extra hinder zoveel mogelijk te plannen in verkeersluwe periodes, zoals in schoolvakanties, weekends of ‘s nachts.

WIJZIGINGEN VERKEERSSITUATIE IN DE BINNENSTAD

Volgende wijzigingen zijn nodig geacht om de veiligheid van alle weggebruikers te garanderen en om sluipverkeer te vermijden:

  • aanpassing rijrichting Bogaerdbrug (tussen Kasteelstraat en Papiermolenstraat): eenrichtingsverkeer van Franz Courtensstraat/Kasteelstraat naar Papiermolenstraat/Werf, en dit gedurende de hele werktijd van het project (ca. 2 jaar).
  • aanpassing voorrangsregels aan het kruispunt Bogaerdstraat/Dijkstraat: stopbord en stopstreep in de Dijkstraat zodat fietsers vanuit de Bogaerdstraat voorrang krijgen.
  • omkering van de rijrichting in de Sint-Jacobstraat (vanaf 10/9/2024): inrijden via de Leopoldlaan (en niet meer via Oude Vest). 
  • sommige fietspaden of delen van fietspaden worden omgevormd van eenrichtings- naar tweerichtingsfietspad. 
  • Toegang van de parking Groene Dender wordt verplaatst naar Papiermolenstraat (vanaf 18 september). Toegang Kasteelstraat wordt afgesloten.

Fase 2: 12 maart tot november 2025 
  • In aanloop naar fase 2 voert de aannemer enkele voorbereidende werken uit, zoals de aanleg van tijdelijk asfalt op de Leopoldlaan in de rijrichting naar het kruispunt (kant appartementsgebouw Amelinckx Residentie Scheldezicht). Tijdens deze voorbereidende werken wordt mogelijks een rijstrook kort ingenomen, maar verkeer zal steeds kunnen passeren.

WAT?

  • Oostkant Scheldebrug (Martelarenlaan, kant Mechelsesteenweg): aanleg fietstunnel, fietspad, rijweg en riolering
  • Westkant Leopoldlaan (kant Oude Vest): archeologisch onderzoek, aanleg fietstunnel, fietspad, fietsplein, rijweg en riolering - Aanpak in 2 stappen:
    • Maart - april 2025: De werfzone wordt afgesloten, met uitzondering van de aansluiting met de Oude Vest. Verkeer vanuit het kruispunt Mechelse Poort kan de Oude Vest nog inrijden.
    • april - november 2025: De werfzone breidt uit en de toegang tot de Oude Vest wordt volledig afgesloten.
  • Naast de weg werken we verder aan de westkant van de Scheldebrug (kant parking De Bruynkaai): aanleg bufferbekken, fietsbrug en archeologische opgraving monnik en beer.
  • Gelijktijdig voeren we enkele voorbereidende werken uit ter hoogte van appartementsgebouw Amelinckx - Residentie Scheldezicht: in maart en april wordt er verontreinigde grond weggehaald en nadien worden de nutsleidingen verplaatst.
  • Tijdens de eerste week van de paasvakantie (begin april) wordt de fietstunnel onder de Noordlaan op zijn plaats geschoven. Die fietstunnel is de afgelopen maanden naast de weg opgebouwd, zodat de weg zo lang mogelijk open kan blijven. 
  • Situatie op plan:
  •  

VERKEERSREGELINGEN VOOR FIETSERS EN VOETGANGERS

  • Tot het einde van alle werken is er een fiets-/voetgangersomleiding met tweerichtingsverkeer in gebruik.
  • Deze omleiding blijft behouden tot het einde van het project.
  • Zie details bij fase 1 hierboven.

VERKEERSREGELINGEN VOOR GEMOTORISEERD VERKEER

  • Situatie op plan:


  • Alle bewegingen over het kruispunt Mechelse Poort blijven mogelijk, maar over verminderde en versmalde rijstroken.
  • Verkeer op de Scheldebrug gaat in twee richtingen over de nieuw aangelegde westzijde van de brug. De oostzijde (kant Mechelsesteenweg wordt afgesloten).
  • Verkeer langs de werfzone op de Leopoldlaan rijdt in beide richtingen over één weghelft.
  • De Oude Vest blijft bereikbaar voor verkeer op de Leopoldlaan vanuit het kruispunt Mechelse Poort. Verkeer vanuit Sint-Gillis kan niet linksafslaan naar de Oude Vest, en ook verkeer vanuit de Oude Vest kan niet meer uitrijden via de Leopoldlaan.
  • In de Lindanusstraat wordt de rijrichting omgedraaid: van de Oude Vest naar de Leopoldlaan.
  • Tijdens de eerste week van de paasvakantie (begin april) wordt de fietstunnel onder de Noordlaan op zijn plaats geschoven. Hiervoor zullen tijdelijk specieke verkeersmaatregelen gelden. Hierover volgt nog meer info in een latere communicatie.

Blijft ongewijzigd:

  • De Sint-Jacobstraat is eenrichtingsverkeer van de Leopoldlaan richting de Oude Vest.
  • De Bogaerdbrug is eenrichtingsverkeer van Franz Courtensstraat/Kasteelstraat naar Papiermolenstraat/Werf.
  • Verkeer op de Noordlaan vanuit het kruispunt Mechelse Poort kan niet linksafslaan naar de Kasteelstraat.

Vanaf de tweede helft van april zijn er extra maatregelen:

  • De aansluiting naar de Oude Vest vanuit de Leopoldlaan wordt volledig afgesloten. Er zijn dan extra omleidingen. 
  • De Papiermolenstraat wordt tijdelijk eenrichtingsverkeer: van Bogaerdbrug/  Bogaerdstraat naar de Oude Vest.

Gemotoriseerd verkeer moet rekening houden met extra vertragingen. 

Wanneer het asfalt wordt aangelegd, is het kruispunt enkele dagen niet toegankelijk voor gemotoriseerd verkeer. We proberen deze werken met extra hinder zoveel mogelijk te plannen in verkeersluwe periodes, zoals in schoolvakanties, weekends of ‘s nachts.

HINDER VOOR OPENBAAR VERVOER

  • De halte Leopoldlaan, die vanaf 12 maart in de werfzone ligt, wordt tijdelijk verplaatst richting de Sint-Jacobstraat. 
  • De bus rijdt volgens haar normale route. Passeert uw bus langs het kruispunt? Hou dan ook rekening met vertragingen.
  • Op delijn.be/routeplanner of op de app van De Lijn vindt u actuele informatie over de hinder.
  • Automatisch op de hoogte blijven? Op delijn.be/omleidingsnieuwsbrief kan u zich inschrijven op een nieuwsbrief met actuele informatie over uw lijn.

Info op de website van AWV

www.wegenenverkeer.be

De website van AWV bevat alle informatie: algemene informatie, toekomstbeeld, timing en fasering, actuele hinder, veelgestelde vragen. Je kan ook inschrijven voor een nieuwsbrief die je zal ontvangen op cruciale momenten.

Fase 3 

  • Oostkant Leopoldlaan: aanleg rijweg, fietstunnel, fietspad en riolering.
  • Aanleg fietsbrug

Fase 4

  • Noordkant Noordlaan en Mechelsesteenweg: aanleg rijweg en riolering

Fase 5

  • Zuidkant Noordlaan en Mechelsesteenweg: aanleg rijweg, riolering en fietspad

Fase 6: verwacht einde zomer 2026

  • Noordkant Noordlaan en Mechelsesteenweg: aanleg fietspaden

Lees ook

  • werken aan kruispunt Mechelse Poort
  • Overzichtsbeeld kruispunt Mechelse Poort
  • Fietsbrug
  • Fietsplein
  • kaartje met omleiding voor fietsers