naar top
Gemeente Dendermonde

Verkeersmaatregelen Appels

In Appels werden de voorbije periode in samenspraak met de inwoners een aantal verkeersmaatregelen ingevoerd om de straten er veiliger en fietsvriendelijker maken. De stad werkte plannen uit die tijdens een participatieavond op 30 maart 2023 werden toegelicht aan de inwoners. 

Vanaf juli 2023 volgden geleidelijk proefopstellingen om de nieuwe regelingen uit te testen. Vanwege de vele positieve effecten op de verkeersveiligheid besliste de gemeenteraad op 2 juli 2024 om deze opstellingen te behouden. 

Plannen in de Heirstraat

Op de plaats van de vroegere school De Appelbloesem zal de vzw Óscar Romeroscholen een multifunctionele basisschool bouwen. Er komt een nieuwe polyvalente ruimte, die niet alleen gebruikt zal worden door de school, maar ook door de buitenschoolse opvang, verenigingen, families ... De terreinen rond de school vormden we om tot het park De TrAppel, dat toegankelijk is voor iedereen.

Hier lees je meer informatie over de plannen in de Heirstraat

Het inrichten van veilige schoolomgevingen is een prioriteit voor stad Dendermonde. Om dit in de toekomst ook in de Heirstraat te garanderen, voeren we in:

  • Eenrichtingsverkeer in de Heirstraat tussen Sint-Ursulastraat en Koebosstraat - uitwaarts Appels
  • Fietsers, bromfietsers klasse A en speed pedelecs mogen steeds in beide richtingen fietsen.

Er zijn meerdere voordelen voor deze rijrichting:

  • In de Heidestraat is reeds inwaarts eenrichtingsverkeer voorzien, gezien de slechte zichtbaarheid omgekeerd. Heirstraat is dan weer uitwaarts, zo ontstaat er een leesbare verkeerslus.
  • Appels is in- en uitwaarts bereikbaar via Vrijstraat en Heidepark, inwaarts ook via Kapellestraat of Heidestraat.
  • Heirstraat kan op deze manier een ‘schoolstraat’ worden.
  • De Heirstraat, die deel uitmaakt van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk dat Dendermonde met het veer en het jaagpad verbindt, wordt zo fietsvriendelijker.

Aanpassing parkeren in de Heirstraat

We schaffen halfmaandelijks beurtelings parkeren af. Parking wordt voorzien langs de kant met even huisnummers 116, 118 en 122, en langs de kant met oneven huisnummers 73 tot 91. Tussen de Sint-Ursulastraat en de Koebosstraat wordt er geparkeerd langs de kant met even huisnummers. Zie ook in bijlage.
We onderzochten welke kant het meest ideaal is om voor iedere garagepoort minstens 6 meter uitrijruimte te bieden. Uit die vergelijking zagen we duidelijk dat de het parkeren langs de even kant in de Heirstraat de beste keuze is. 

Andere ingrepen

  • De bebouwde kom op de Bevrijdingslaan werd uitgebreid tot aan het kruispunt met Vrijstraat en de snelheid werd er verlaagd van 70 naar 50 km/u.
  • Er was reeds een zone 30 aanwezig in een stuk van de Heirstraat. Deze zone 30 breiden we uit over de meeste gemeentewegen van Appels: Heirstraat, Hoofdstraat, Vrijstraat, Stuifstraat, Kapellestraat, Heidepark, Heidestraat, Sint-Apolloniastraat, Sint-Ursulastraat en een stukje Koebosstraat aan de Bevrijdingslaan.
  • Er werd een fietszone ingevoerd in de Hoofdstraat (bovenlokale functionele en recreatieve fietsroute. In een fietszone mag je maximum 30 km/u rijden en mag je fietsers niet voorbij steken.

Contact

Dienst mobiliteit en verkeer

Gebouw
Administratief Centrum
Adres
Franz Courtensstraat 119200 Dendermonde
Plan
Wegbeschrijving
Tel.
052 25 11 42
E-mail

Deze dienst werkt enkel op afspraak.

Maak een afspraak.

Ik wil iets melden.